Publicações
ALVES, N. da C., et al. (2024, March). Assessing the Creativity of Mobile Applications in Computing Education [Symposium presentation]. Symposium: Machines Learn to Judge Creativity: AI Advances in Automated Assessment. Division 10 Annual Conference – Society for the Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, Denton, TX, United States.
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C. Avaliação Automatizada da Criatividade de Aplicativos Móveis no Contexto Educacional. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, online, Brasil, 2024.
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C. Uma Análise em Larga-Escala das Funcionalidades de Aplicativos criados com App Inventor. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, online, Brasil, 2023.
GRESSE VON WANGENHEIM, C., ALVES, N. da C, N., FORTUNA FERREIRA, M. N., & HAUCK, J. C. Creating Mobile Applications with App Inventor Adopting Computational Action. In Teaching Coding in K-12 Schools: Research and Application (pp. 305-318). Cham: Springer International Publishing, 2023.
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C. O ensino de design thinking ajuda no desenvolvimento de aplicativos originais no contexto do ensino de computação?. In: Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Manaus, Brasil, 2022.
ALVES, N. da C., KREUCH, L., GRESSE VON WANGENHEIM, C. Analyzing Structural Similarity of User Interface Layouts of Android Apps using Deep Learning. In: Proc. of the 21st Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, Diamantina, Brasil, 2022.
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C., MARTINS-PACHECO, L. H., BORGATTO, A. F. Artefatos computacionais são considerados criativos? In: Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, Feira de Santana, Bahia, 2022.
GRESSE VON WANGENHEIM,C.; ALVES, N. da C.; RAUBER, M. F, HAUCK, J. C. R.; YETER, I. H. A Proposal for Performance-based Assessment of the Learning of Machine Learning Concepts and Practices in K-12. Informatics in Education, 21 (3), 2022.
ALVES, N. da C.; GRESSE VON WANGENHEIM,C.; MARTINS-PACHECO, L. H. Assessing Product Creativity in Computing Education: A Systematic Mapping Study. Informatics in Education, 20(1), 2020.
ALVES, N. da C.; GRESSE VON WANGENHEIM,C.; HAUCK, J. C. R.; BORGATTO, A. F. A Detailed Item Response Theory Analysis of Algorithms and Programming Concepts in App Inventor Projects. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29, 2021.
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C., HAUCK, J. C. R., BORGATTO, A. F. An Item Response Theory Analysis of Algorithms and Programming Concepts in App Inventor Projects. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, Jataí, Goiás, 2021. (video)
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C., MARTINS-PACHECO, L. H., BORGATTO, A. F. Existem concordância e confiabilidade na avaliação da criatividade de resultados tangíveis da aprendizagem de computação na Educação Básica? In: Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, Jataí, Goiás, 2021. (vídeo)
ALVES, N. da C., ALBERTO, M., GRESSE VON WANGENHEIM, C. Análise Automatizada da Originalidade de Aplicativos Android no Contexto Educacional: Um Mapeamento da Literatura. Anais do 29º WEI – Workshop sobre Educação em Computação, online, 2021.
LEHMKUHL, G.; GRESSE VON WANGENHEIM,C.; MARTINS-PACHECO, L. H.; BORGATTO, A. F. ALVES, N. d. C. SCORE – A Model for the Self-Assessment of Creativity Skills in the Context of Computing Education in K-12. Informatics in Education, 20(2), 2021.
SOUZA, A.; ALVES, N. da C.; GRESSE VON WANGENHEIM, C; KREUCH, L. Análise Automatizada da Originalidade de Design de Interfaces de Usuário no Contexto Educacional: Um Mapeamento da Literatura. In Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Brasil, 2021.
FERREIRA, M. N. F., GRESSE VON WANGENHEIM, C., ALVES, N. da C. Desenvolvimento de um Curso on-line para Ensinar Design de Interface de Usuário na Educação Básica. Anais do Workshop on Human-Computer Interaction Education (WEIHC), online, Brasil, 2021.
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C., ALBERTO, M., MARTINS-PACHECO, L. H. Uma Proposta de Avaliação da Originalidade do Produto no Ensino de Algoritmos e Programação na Educação Básica. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Natal, Brasil, 2020. (vídeo)
ALVES, N. da C., SOLECKI, I., GRESSE VON WANGENHEIM, C., BORGATTO, A. F. HAUCK, J. C. R., FERREIRA, M. N. F. Análise do Nível de Dificuldade dos Conceitos de Design de Interface de Usuário usando a Teoria de Resposta ao Item. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Natal, Brasil, 2020. (vídeo)
LEHMKUHL, G., GRESSE VON WANGENHEIM, C., MARTINS-PACHECO, L. H., BORGATTO, A. F., ALVES, N. da C. SCORE 1.0 – Um Instrumento para Autoavaliação de Criatividade voltado ao Ensino de Computação. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Natal, Brasil, 2020. (vídeo)
ALVES, N. da C., KRETZER, F., GRESSE VON WANGENHEIM, C., FERREIRA, M. N. F.; HAUCK, J. C. R. Formação Continuada de Professores da Educação Básica para o Ensino de Algoritmos e Programação. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Natal, Brasil, 2020. (vídeo)
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C., HAUCK, J. C. R. Teaching Programming to Novices: A Large-scale Analysis of App Inventor Projects. In: Proc. of the XLVI Conferencia Latinoamericana de Informática, Loja/Ecuador, 2020. (apresentação em inglês)
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C., HAUCK, J. C. R., BORGATTO. Automating the Assessment of Algorithms and Programming Concepts in App Inventor projects in Middle School. In Kalogiannakis, M.; Kalogiannakis, M. Handbook of Research on Tools for Teaching Computational Thinking in P-12 Education. IGI Global, 2020
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C., HAUCK, J. C. R., BORGATTO, ANDRADE, D. F. An Item Response Theory Analysis of the Sequencing of Algorithms & Programming Concepts. In: Proc. of the Fourth International Conference on Computational Thinking, Hong Kong, Pages 9-14, 2020. (apresentação em inglês)
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C., HAUCK, J. C. R., BORGATTO. A Large-scale Evaluation of a Rubric for the Automatic Assessment of Algorithms and Programming Concepts. In: Proc. of the 51st ACM Technical Symposium on Computer Science Education, Portland/USA, 2020, Pages 556–562. (slides) (paper)
SOLECKI, I.; PORTO, J. A.; ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C., HAUCK, J. C. R., BORGATTO, A. F. Automated Assessment of the Visual Design of Android Apps Developed with App Inventor. In: Proc. of the 51st ACM Technical Symposium on Computer Science Education, Portland, USA, 2020, Pages 51–57.
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C., HAUCK, J. C. R., BORGATTO, A. F., ANDRADE, D. F. Uma Análise do Sequenciamento Pedagógico no Ensino de Computação na Educação Básica. Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação no VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Brasília/DF, 2019. (slides)
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C., HAUCK, J. C. R. Um Modelo de Avaliação do Pensamento Computacional na Educação Básica através da Análise de Código de Linguagem de Programação Visual. Anais do Concurso Alexandre Direne de Teses, Dissertações e Trabalhos de Conclusão no VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Brasília/DF, 2019. (slides)
SOLECKI, I.; PORTO, J. A.; JUSTEN, K. A.; ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C., BORGATTO, A. F.; HAUCK, J. C. R. CodeMaster UI Design – App Inventor: Uma Rubrica de Avaliação do Design de Interface de Aplicativos Android desenvolvidos com App Inventor. Proc. of the XVII Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, Vitória, Brasil, 2019.
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C. , HAUCK, J. C. R., BORGATTO, A. F., ANDRADE, D. F. Uma Análise das Diretrizes para Ensino de Pensamento Computacional propostas pela SBC na Educação Básica. Anais da X Reunião da ABAVE. São Paulo/SP, 2019. (cartaz)
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C. , HAUCK, J. C. R., BORGATTO, A. F., ANDRADE, D. F. CodeMaster: Um Modelo de Avaliação do Pensamento Computacional na Educação Básica através da Análise de Código de Linguagem de Programação Visual. Anais da X Reunião da ABAVE. São Paulo/SP, 2019. (slides)
MARTINS-PACHECO, L. H.; GRESSE VON WANGENHEIM, C.; ALVES, N. da C. Assessment of Computational Thinking in K-12 Context: Educational Practices, Limits and Possibilities – A Systematic Mapping Study. In: Proc. of the 11th International Conference on Computer Supported Education, Heraklion, Greece, 2019.
ALVES, N. da C.; GRESSE VON WANGENHEIM,C.; HAUCK, J. C. R. Approaches to Assess Computational Thinking Competences Based on Code Analysis in K-12 Education: A Systematic Mapping Study. Informatics in Education, 18(1), 17-39, 2019.
HAUCK, J. C. R.; GRESSE VON WANGENHEIM,C.; MEDEIROS, G.; MISSFELDT FILHO, R.; ALVES, N. da C.; LAURENTINO, S.; SANTOS, V. Jovens tutores de programação: um relato de experiência. Revista Eletônica de Extensão UFSC, 15(29), 2018.
GRESSE VON WANGENHEIM,C.; HAUCK, J. C. R.; DEMETRIO, M. F.; PELLE, R. ALVES, N. da C.; BARBOSA, H.; AZEVEDO, L. F. CodeMaster – Automatic Assessment and Grading of App Inventor and Snap! Programs. Informatics in Education, 17(1), 2018, 117-150.
Christiane Gresse von Wangenheim, Nathalia da Cruz Alves, Raul Missfeldt Filho, Berenice Santos Gonçalves, Miriam Nathalie Fortuna Ferreira. Ensinando a Computação em Curso Superior de Design por meio de Programação com App Inventor – Um Estudo de Caso, 2018. doi: 10.13140/RG.2.2.17817.44644/1
ALVES, N. da C.; GRESSE VON WANGENHEIM, C.; RODRIGUES, P. E.; HAUCK, J. C. R Desenvolvimento de uma Unidade Instrucional Interdisciplinar para Ensinar Computação no Ensino Fundamental. Concurso Alexandre Direne de Teses, Dissertações e TCCs em Informática na Educação – CBIE, Recife/Brazil, 2017. (slides)
ALVES, N. da C.; GRESSE VON WANGENHEIM, C. Unidade Instrucional Multidisciplinar para Ensinar Computação com História no Ensino Fundamental. Conferência Scratch Brasil 2017, São Paulo/Brazil, 2017. (slides)
DANIEL, G. T.; GRESSE VON WANGENHEIM, C. ; MEDEIROS, G.; ALVES, N. da C. Ensinando a Computação por meio de Programação com App Inventor. Computer on the Beach, Florianópolis/Brazil, 2017. (slides)
GRESSE VON WANGENHEIM, C.; ALVES, N. da C.; RODRIGUES, P. E.; HAUCK, J. C. R. Teaching Computing in a Multidisciplinary Way in Social Studies Classes in School – A Case Study. International Journal of Computer Science Education in Schools, 1(2), 2017.
ALVES, N. da C., GRESSE VON WANGENHEIM, C., RODRIGUES, P. E., HAUCK, J. C. R., BORGATTO, A. F. Ensino de Computação de Forma Multidisciplinar em Disciplinas de História no Ensino Fundamental – Um Estudo de Caso. Revista Brasileira de Informática na Educação, 24(3), 2016.